- De andre vil ikke være på hold med Oskar.
- Linda vil være på hold med sin bedste veninde.
Hvilke dilemmaer står pædagogen Peter i? Hvordan kommer børns ret til medbestemmelse til udtryk?
Børneflokken spreder sig og Peters projekt er ved at gå i vasken. Der opstår små konflikter mellem børnene. De skændes indbyrdes og Peter er ved at miste overblikket. Konflikten er nødt til at blive løst overordnet.
Hvordan kan konflikterne blive løst?
- I stedet for at have lavet holdene på forhånd, kunne man have inddraget børnene til at bestemme hvordan holdene skulle fordeles, men Peter skulle stadig have det overordnede ansvar. Dermed kunne man minske konflikterne.
- Lavet en leg ud af holdfordelingen og på den måde undgå konflikten og børnene synes at det er sjovt.
- Eks. på leg kunne være i form af vendespil, hvor børnene trækker en "brik", f.eks. julestjerne og juletræ eller nissemand og nissehue. Dem der passer sammen er på hold sammen.
Der vil formentlig stadig opstå konflikter, men de vil mindskes for børnene tænker ikke videre over, hvem de er på hold med.
Gruppearbejde
Kære gruppe,
SvarSletDet vil hjælpe læsere af jeres blog, hvis I anvender etiketter på jeres indlæg og tilføjer en gadget i højre side, der viser etiketterne.
/Erika :-)
Hej med jer
SvarSletUd fra jeres fortælling, skal I lave en lille analyse af børns socialisering, - hvad er socialisering, hvilken betydning kan institutionen have, hvilken betydning har forældrene og hvordan har børnegruppen evt. betydning i barnets socialiseringsproces.
Den lille analyse lægger I som en etiket. Hilsen fra Jette