Det viser sig dog, at ikke alle i personalegruppen er enige i den handling. Pia, som er pædagogmedhjælper, synes det er en dårlig idé at involvere børnene, og under børnemødet oplever Peter, at hun modarbejder hans dialog med børnegruppen.
Peter finder materialer frem, så børnene kan tegne en situation, hvor de er blevet kede af det pga. mobning. Imens børnene tegner, går Pia og Peter udenfor for at diskutere Pias modvilje mod børnenes medansvar. Pia mener ikke at børnene er store nok til at et sådant ansvar, og at medbestemmelse omkring forebygning af mobning vil skade børnene på længere sigt. Peter derimod mener, at det vil hjælpe på børnenes forståelse for situationer hvor andre bliver kede af det, det vil styrker sammenholdet, lære børnene ansvar og gøre at børnene er bedre rustet til at begå sig i sociale sammenhænge. Peter får næsten overbevist Pia om, at medbestemmelse og ansvar er vejen frem og de går tilbage til børnegruppen, for at snakke om alle de fine tegninger. Pia skal være observatør og nedskrive de positive og negative ting, ved måden Peter håndtere børnemødet på og ligeledes hvordan børnene reagere. Børnene har hver især tegnet en mobnings situation og skal fortælle om denne uden at nævne navne. Mens de fortæller om tegningerne, diskutere de hvilke følelser der var i situationen, og hvordan dette kan forebygges. De snakker om hvorfor man tror andre mobber, og hvordan børnene mener man kan forhindre dette og hvordan man hjælper hinanden i trælse situationer.
Oskars forældre har også henvendt sig, og vil gerne have et møde. Peter indkalder derfor til forældremøde ugen efter, som primært skal handle om mobning. Under forældremødet fortælles der om det afholdte børnemøde, og Pia fortæller om sine observationer. Børnene havde været meget opmærksomme, stillet mange spørgsmål og havde mange gode idéer til hvordan man afhjælper mobning. Det havde været meget følelsesladet, og i udgangen af mødet havde alle børnene været enige om, at man skal hjælpe hinanden og behandle andre som man selv gerne vil behandles. Forældrene synes at børnemødet var en positiv måde at håndtere mobning på, og alle blev enige om at der også skulle være fokus på mobning i hjemmene.
Gruppearbejde
Super fint arbejde.
SvarSletSidste brik: Der starter en studerende i praktik. Hun skal i sin første praktik i SFOén. Hun fortæller Peter, at hun selv har været mobbet en del som barn...